مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس 2024 نصیب دانشجوی دانشگاه مراغه شد

  • 16 Oct 2024
  • كود الأخبار: 1367688
  • 4

دانشجوی رشته شیمی کاربردی دانشگاه مراغه، لعیا قره چاللو، در چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات و نوآوری‌ها که به دارندگان عنوان INV از فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) اختصاص داشت، موفق به کسب مدال نقره گردید.

مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس 2024 نصیب دانشجوی دانشگاه مراغه شد

به گزارش مدیریت پژوهش و فناوری دانشگاه مراغه، این رقابت‌ها به‌صورت مجازی در شهر ژنو برگزار شد و قره چاللو به‌عنوان یکی از نمایندگان ایران در میان 600 اختراع از 40 کشور جهان، با اختراع خود، توپ رباتیکی برای بازی کودکان، به‌ویژه کودکان مبتلا به اوتیسم، مقام دوم را از آن خود کرد.

قره چاللو در گفتگو با واحد پژوهشی دانشگاه، در خصوص اختراع خود گفت: "این توپ به‌گونه‌ای طراحی شده که مانند یک همبازی در مقابل کودک عمل می‌کند. با توجه به مشغله‌های والدین و کمبود همبازی برای کودکان، این توپ می‌تواند سرگرمی مناسبی فراهم کند و به کودکان مبتلا به اوتیسم که تمایل کمتری به برقراری ارتباط اجتماعی دارند، کمک شایانی کند."

این دانشجوی نخبه همچنین به کسب مدال برنز در سومین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس در سال 2023 اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که اختراع وی با عنوان "دستگاه بررسی‌کننده شرایط محیط برای رشد و یا جلوگیری از رشد بذر گیاهان خاص" به کشاورزان در کشت و کار کمک می‌کند. این دستگاه شرایط محیط را ارزیابی کرده و در صورت مناسب بودن شرایط، به بذر اجازه رشد می‌دهد.

لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه کمیته اجرایی فدراسیون بین‌المللی مخترعان (IFIA) در تاریخ 4 فوریه 2020، به مخترعان واجد شرایط در سراسر جهان لقب "مخترع" (Inv) اعطاء می‌شود. ثبت‌نام برای پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی این رویداد برای دارندگان عنوان INV در سال 2025، فروردین‌ماه 1404 آغاز خواهد شد.


يشارك

خبر‌های مرتبط

لا توجد مناسبات.